måndag 6 februari 2012

Några turistfunderingar


Nu har vi snart varit borta i våra tre veckor och haft det riktigt bra här på Gran Canaria. Men efter tre veckor är man förstås fortfarande bara turist, hur lång tid tar det innan man bli lite mer som en vanlig person i landet man gästar.

Språket är förstås det viktigaste. Nog har jag haft lite nytta av mina kurser i spanska, men man måste kunna mycket, mycket mer. Jag ska ta en ny kurs när jag kommer hem, för vi trivs rätt bra i Spanien och vi kommer säkert tillbaka till Spanien många fler gånger.
 
Så är det ju lättare när man lärt sig hur allt fungerar, men det är ju bara att prova, göra fel och lära av misstagen. På tre veckor hinner man göra en del misstag och alltså lära sig en hel del, men i ett sånt land som Spanien är ju det mesta rätt likt Sverige så det är inte så märkvärdigt, kanske lite knepigare att klara sig i en del länder i Afrika t.ex. Eller i länder som inte har våra bokstäver.

Pengarna blir jag aldrig klok på när jag är utomlands även om det ju är busenkelt med Euro. Men jag får inte in i ryggmärgen om 10€ eller 75€ är billigt. Eller snabbt räkna dricksen på 24€. Fast det är så enkelt med en valuta när man bara behöver tänka gånger 10. Det gick inte på tre veckor, räcker tre månader? Skulle vara intressant nån vinter att vara borta åtminstone tre månader och se om man hinner bli inföding då och smälta in lite grann i alla fall. Ett bra tips är att gå på stan utan ryggsäck och trekvartsbyxor och se lite nonchalant ut. Då kände i alla fall jag mig lite mindre som turist.

Ska man vara borta länge måste man kunna fixa lite mat själv ibland, det blir både dyrt och tjatigt att alltid äta ute även när det finns så otroligt många bra restauranger som här i Las Palmas, vi har inte blivit besvikna en enda gång, och priserna har varit rätt OK. Men det har varit skönt att käka lite enkelt på balkongen nån gång ibland också, så ett bättre kök vill vi ha till nästa långresa.

Vi ska summera den här vinterresan grundligare när vi är hemma, det här var bara några tankar under de sista dagarna på vinterresan 2012. Ikväll fortsätter karnevalen. Ungdomar i förrgår, äldre damer igår. Ikväll är det Murgas. Låter skumt, vad kan det vara?   
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar